سادات ( اجتمائی ، فرهنگی ، مذهبی )

سید یحیی حسینی
سید یحیی حسینی، حسین آباد عاشوری
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین مطالب
نویسندگان
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
چهارشنبه, ۱۸ شهریور ۱۳۹۴، ۰۴:۵۳ ب.ظ

متن مصاحبه رئیس مجلس شورای اسلامی با رادیو ملی آمریکا

زمان انتشار خبر: سه شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۰

متن مصاحبه رئیس مجلس شورای اسلامی با رادیو ملی آمریکا

رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در مصاحبه با مجری رادیو ملی آمریکا گفت ما می توانیم از توافق هسته ای به عنوان گامی برای حرکت رو به جلو، استفاده کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه اینترنتی رادیو ملی آمریکا (NPR)، علی لاریجانی رئیس پارلمان ایران در مصاحبه‌ای با استیو اینزکیپ (Steve Inskeep) مجری برنامه «مورنینگ اِدیشن» درباره توافق هسته‌ای، احتمال (وضع شدن) تحریم های تازه علیه ایران و شیوه های «عملی» برای آزادسازی زندانیان آمریکایی سخن گفت. سؤالات اینزکیپ از انگلیسی به فارسی و پاسخ های لاریجانی نیز از فارسی به انگلیسی ترجمه شد.
استیو اینزکیپ گفت دکتر لاریجانی، بسیار ممنونم که وقت خود را برای گفتگو با ما اختصاص دادید و به آمریکا خوش آمدید. علاقه دارم گفتگو را با اندک اشاره‌ای به اخبار آغاز کنم. ما امروز مطلع شدیم رهبر معظم (ایران) در بیانات خود گفته است که باور دارد توافق هسته‌ای با قدرت های جهانی باید در مجلس بررسی و تصویب شود. آیا درباره تصویب شدن توافق در مجلس، هیچ گونه تردیدی دارید؟
علی لاریجانی پاسخ داد می‌دانید، در مجلس ایران نظرات مختلفی وجود دارد که اکنون به گوش می‌رسد. افرادی هستند که مشکلات و کاستی های جدی در این سند یافته اند. در واقع، تمرکز آنها به چند حوزه معطوف شده است. عده‌ای هستند که می‌گویند محدودیت های بسیار زیادی برای برنامه هسته‌ای ایران قرار داده شده است. برخی نیز می‌گویند این محدودیت‌ها قرار است برای زمان بسیار طولانی ادامه داشته باشد. منظورم این است که برخی محدودیت ها قرار است تا هشت سال، برخی نیز تا ده و حتی بیست و پنج سال با ما و برای برنامه هسته ای ما قرار داشته باشد. عده ای نیز می‌گویند نظارت‌ها و بازرسی های استثنایی وجود دارد؛ بازرسی‌هایی که فوق العاده هستند. عده دیگری نیز معتقدند مشکلاتی را درباره نحوه فیصله دادن به اختلافات پیدا کرده اند. این گروه می‌گویند در برابر نامتوازن بودن سند (توافق) ایستادگی می‌کنند. پاراگرافی (در توافق) به نام بازگشت آنی وجود دارد، بدین معنا که تحریم ها می‌تواند دوباره فوراً بازگردد. هیچ کسی هم نمی‌تواند این (بند) را وتو کند. اما این موضوع برای ما صدق نمی‌کند. ما نمی‌توانیم دوباره به همان وضع گذشته بازگردیم. منظورم، مقطعی است که پیش از اجرای توافق در آن قرار داشتیم. بگذارید مثالی برای شما بزنم، فرضاً زمانی که هسته (مخزن) رآکتور اراک را برداشتیم، نمی‌توانیم دوباره آن را سر جایش بگذاریم. لذا، این نابرابری (در توافق) دیده می‌شود. اینها مشکلاتی است که این افراد در سند (توافق) پیدا کرده‌اند. البته من نمی‌گویم همه نکات به مسائل منفی مربوط می شود. برخی جنبه‌های مثبت نیز وجود دارد. فقط می‌خواستم به شما بگویم منتقدان توافق چه نظراتی دارند. به اعتقاد من حتی هنگام مذاکرات، آمریکایی‌ها کوشیدند ما را بترسانند و چند چیز را به ما تحمیل کردند. به همین علت، ایران توانست با این توافق به برخی اهداف خود برسد. بنابراین، در خصوص اینکه آیا این (سند توافق) در پارلمان تصویب خواهد شد یا خیر، نمی‌توانم به شما پاسخ قطعی بدهم.
اینزکیپ گفت شما نمی‌توانید در این باره پاسخ قطعی دهید؛ اندکی مایه تعجب است. چرا ایران که تا اینجا پیش آمده است باید به توافق پشت کند؟
لاریجانی پاسخ داد به همان علتی که الان برایتان گفتم، به علت کاستی هایی که اشاره شد. اما شخصاً می‌توانم به شما بگویم در مجموع، این توافق را قابل قبول می‌دانم. البته من به جزئیات (توافق) نگاه نمی‌کنم، بلکه آن را به شکل کلی در نظر می‌گیرم. به عقیده من، ما می توانیم از این توافق به عنوان گامی برای حرکت رو به جلو، استفاده کنیم. در عین حال، توافق بدون نقص هم نیست.
استیو اینزکیپ گفت آیا ایران برای عمل به وظایف خود در این توافق کاملاً متعهد خواهد بود؟
علی لاریجانی گفت ما همواره به توافق های بین المللی مانند این، پایبند بوده ایم. اگر این (توافق) نیز در مجلس بررسی شود و مجلس آن را تصویب کند، ما قطعاً به آن پایبند خواهیم بود و کاملاً آن را اجرا خواهیم کرد. اما اگر در کنگره آمریکا اتفاق دیگری رخ دهد، یا اینکه تحریم های تازه ای برای ما گذاشته شود، آنها نباید از ما انتظار داشته باشند که (توافق را) اجرا کنیم. یا اگر آمریکایی ها به نوبه خود به تعهداتشان عمل نکنند، نباید انتظار داشته باشند که ما چنین کاری کنیم.
اینزکیپ گفت نکته جالبی را عنوان کردید دکتر لاریجانی، چون به تحریم های جدید اشاره کردید. می خواهم از منظر متفاوتی درباره تحریم ها سؤالی بپرسم. اوباما رئیس جمهور آمریکا، چند هفته پیش در مصاحبه‌ با ما اشاره کرد هنوز در زمینه فعالیت‌های غیر هسته ای و فرضاً فعالیت های ایران در منطقه (غرب آسیا)، تحریم‌هایی علیه این کشور وجود دارد. جان کری وزیر امور خارجه نیز در مصاحبه دیگری به ما گفت آمریکا قصد دارد ایران را به علت اقداماتی نظیر حمایت از حزب الله یا حوثی ها در یمن مسئول بداند. فرض کنید آمریکا اعمال تحریم های تازه علیه ایران را به علت مسائلی غیر از مسائل هسته‌ای آغاز کند؛ و چه بسا همان تحریم های قدیمی را به علت متفاوتی وضع کند. ایران چه خواهد کرد؟
لاریجانی پاسخ داد در متن (توافق) به نکات مختلفی اشاره شده است که باید به دقت آنها را مطالعه کرد. در متن آمده است که هیچ کشوری به دنبال تحریم های تازه نخواهد بود. متن (توافق) همچنین تعامل بیشتر بین گروه ها (مذاکره کننده) را خواستار شده است تا افکار عمومی برای این موضوع و اجرای (توافق) آماده شود. شاید ما درباره مسائل منطقه با آمریکا اختلاف نظرهایی داشته باشیم، اما باید اختلافات را به شیوه دیگری حل و فصل کنیم. آنها (آمریکایی‌ها) نباید این موضوع را بهانه کنند و متن را نقض کنند. می دانید مهم ترین مشکلی که گریبانگیر منطقه شده است، مشکل تروریسم است. چه کسی مقابل تروریست ها ایستاده است؟ آمریکا در منطقه من (غرب آسیا)، هم پیمانانی دارد، اما کدام یک از آنها واقعاً با تروریست ها جنگیده اند؟ حزب الله و ایران تنها کسانی هستند که با تروریست ها مبارزه کرده اند. به نظرم ما باید کاملاً در این زمینه واقع بین باشیم. آمریکا متحدان بسیاری دارد و آنها نیز پشت پرده به داعش کمک می‌کنند. آیا حیرت آور نیست که داعش، سی میلیارد دلار تسلیحات دارد؟ این تسلیحات از کجا آمده است؟ از مریخ؟ بنابراین کشورهای همسایه ما این تسلیحات را در اختیار داعش گذاشته اند. آیا همین (کشورها)، هم پیمان آمریکا نیستند؟
مجری برنامه گفت ببخشید، شما به حزب الله اشاره کردید. جان کری در مصاحبه‌ای که داشتیم مشخصاً به حمایت ایران از حزب الله اشاره کرد و گفت آمریکا قصد دارد ایران را مسئول بداند. فرض کنید آمریکا برخی از تحریم های قدیمی را دوباره، اما به علت تازه ای، اعمال کند. ایران چه کار خواهد کرد؟
رئیس مجلس ایران گفت نمی‌توانم به شما بگویم، اما زمانی که این اتفاق بیفتد، ما نیز پاسخ خواهیم داد. لذا اگر حس کنیم طرف مقابل دارد توافق را نقض می‌کند، تلافی خواهیم کرد. طبق این سند، هر دو گروه و هر دو طرف مذاکره قصد دارند مشکل را از طریق گفتگو و همکاری حل کنند. بنابراین ما به اندازه کافی منطقی و زیرک هستیم که بدانیم طرف مقابل به دنبال بهانه است و این نکته مهم است. می‌دانید رهبر معظم ایران اظهاراتی دارد که ممکن است برای شما جالب باشد. ایشان گفتند که این توافق مانند آزمون (محکی) برای آمریکا است و شیوه اجرای آن از سوی آمریکا نیز به منزله قبول یا رد شدن این کشور در آزمون تلقی خواهد شد. بعداً اگر ما ببینیم که آمریکا در آزمون قبول شده است، آنگاه شاید راه هایی را برای همکاری با یکدیگر در سایر حوزه ها بیابیم. به گمانم عده ای هستند که می‌خواهند توافق را بر هم زنند، برای همین می کوشند شیوه های تازه ای بیابند تا به توافق خلل وارد کنند، اما ما قصد نداریم چنین کاری بکنیم. اما اگر کسی به این توافق خللی وارد کند یا به هر شکل توافق را مختل کند، آنگاه می دانیم که چه پاسخی به آن بدهیم.
استیو اینزکیپ گفت گمان کنم به پایان زمان برنامه نزدیک شده ایم. (رو به عوامل برنامه) چقدر زمان داریم؟ بسیار خب. سؤال دیگری دارم و البته می‌خواهم برای عکس گرفتن نیز زمان داشته باشیم. اما اگر اجازه دهید می‌خواهم سؤال دیگری بپرسم. همان طور که می‌دانید قانونگذاران در کنگره آمریکا عمیقاً از ایران و این توافق انتقاد کرده اند. آیا (حاضرید) همتایان خود در کنگره آمریکا را برای سفر به ایران و بازدید از این کشور دعوت کنید؟
لاریجانی پاسخ داد گمان کنم چنین مسائلی باید در سطوح بالاتر بحث و بررسی شود. تاریخ گذشته (روابط) ایران و آمریکا بسیار تیره است. می‌دانید که سالها پیش آمریکایی ها به راه اندازی کودتایی در ایران کمک کردند و دولت آقای مصدق از قدرت برکنار شد؛ این مسئله بسیار مهمی برای ما بود، زیرا بعد از آن کودتا ناچار شدیم سی سال با دیکتاتوری بسازیم. بنابراین آمریکایی ها از یک دیکتاتور حمایت کردند و این مردم ایران بودند که عواقب این کار را تحمل کردند. بعد از جنگ، ببخشید، بعد از انقلاب نیز ما یک نظام دموکراتیک داشتیم، اما آن زمان نیز آمریکا، صدام حسین را برای حمله به ایران تحریک کرد و در این جنگ که هشت سال طول کشید و دویست و پنجاه هزار ایرانی در آن کشته شدند، از صدام حمایت کرد. ما اسناد روشن و قطعی داریم که نشان می‌دهد آمریکایی ها پشت صدام بودند و البته موارد دیگری نیز وجود دارد. لذا این نشان می‌دهد که مردم ایران در خصوص آمریکا، نگرانی هایی دارند. من نمی‌گویم ما باید در گذشته زندگی کنیم، اما در عین حال نباید برای یافتن راهکارهای نمایشی تلاش کنیم. منظورم این است که باید رویکرد و نگرش واقع بینانه ای در خصوص ایران داشته باشیم و اگر دیدیم در نگرش آمریکا به ما تغییری ایجاد شده است، آنگاه می‌توانیم کاری با یکدیگر انجام دهیم.
همان طور که می‌دانید این روزها قرار است ما مسیر را برای تصویب و اجرای توافق (هسته ای) هموار کنیم. باید افکار عمومی را برای این کار آماده کنیم، اما ظاهراً وزیر دفاع شما هر روز صبح که از خواب بلند می‌شود، پنجره ها را باز می‌کند، چیزی را علیه ایران داد می‌زند و سپس می‌گوید گزینه نظامی هنوز روی میز است. خب این یعنی چه؟ اگر واقعاً قصد چنین کاری دارید و می‌خواهید جنگ کنید، پس تصمیم خود را عملی کنید، پس چرا همیشه فقط درباره این موضوع حرف می زنید؟ چرا فقط درباره این مسئله صحبت می‌کنید؟ آیا با این کار چیزی حل می شود؟ آیا این کار فایده ای دارد؟ در چنین فضا و شرایطی، آیا می‌توانیم روابط پارلمانی مشابه آنچه اشاره کردید، داشته باشیم؟ ما باید صداقت بیشتری داشته باشیم.
ایران کشوری مسئولیت پذیر است و ما به گفته‌هایمان پایبند هستیم. به اعتقاد ما باید در منطقه صلح و آرامش وجود داشته باشد. ما به همکاری جمعی نیاز داریم. تروریسم جزء مشکلات اساسی منطقه است. اینگونه سیاست‌های جنگ طلبانه نیز فقط منجر به تقویت تروریسم می‌شود. هر یک از کشورهای منطقه ما که اشغال یا به آن حمله شد، گروه تروریستی تازه ای از دل آن بیرون آمد. بگذارید به شما این را بگویم که اکنون نیز این جنگ در یمن وجود دارد و می‌دانید که آمریکا پشت آن است، منظورم این است که به (کشور) متجاوز کمک می‌کند؛ با اطمینان به شما می‌گویم که در این کشور نیز گروه تروریستی تازه و گروه تروریستی بسیار قدرتمندی شکل خواهد گرفت. امیدوارم که ظهور گروه تروریستی جدیدی را نداشته باشیم، اما اجازه دهید دفعه بعد که با یکدیگر ملاقات کردیم و مصاحبه تازه ای داشتیم، ببینیم آیا این صحت دارد یا نه.
اینزکیپ گفت سؤال پایانی: اوباما در مصاحبه‌ چند ماه پیش خود با ما گفت ایران فرصت آن را دارد که سد انزوای خود را بشکند و باید از این فرصت استفاده کند. می‌خواهم بدانم آیا شما واقعاً می‌خواهید که زمانی (درهای) ایران کاملاً به روی دنیا گشوده شود؟ منظورم رسانه ها، اینترنت و دیگر کانال های ارتباطی ایران است.
لاریجانی پاسخ داد اگر ما کشوری منزوی هستیم، چرا آمریکایی ها، منظورم مقامات آمریکا است، مدام می‌گویند ما برای حل مشکلات منطقه به همکاری ایران نیاز داریم؟ چرا چنین اظهاراتی را تکرار می‌کنند، در حالی که می دانند (این سخنان) صحت ندارد؟ آنها از یک سو می‌گویند ایران در منطقه، هلال شیعی ایجاد کرده است و چند پایتخت (کشورهای) عربی را کنترل می‌کند، اما از سوی دیگر می‌گویند ایران منزوی است. بنابراین، تصور می‌کنم آنها نباید درباره مسائل ایران بزرگ نمایی (مبالغه) کنند یا به شیوه تحقیر آمیز با این کشور سخن بگویند. همان طور که گفتم ما باید در سیاست واقع بین باشیم و همان طور که می‌دانید مسئولان کشور ایران می‌کوشند وظایف خود را به شیوه مسئولانه و آنگونه که از آنها خواسته شده است، انجام دهند؛ ما نیز زمانی که حس کنیم با ایده یا سیاستی مخالفیم، آزادانه این مخالفت را ابراز می‌کنیم. بنابراین ما نیات واقعی خود را مخفی نمی‌کنیم، چون از هیچ کس هراسی نداریم. اگر حس کنیم به چیزی علاقه نداریم یا با آن مخالفیم، آنگاه این مسئله را با همه در میان می‌گذاریم. فرضاً بگذارید به شما بگویم که ما با اشغال عراق و افغانستان مخالف بودیم. ما حتی پیامی را به آمریکایی ها منتقل کردیم که چنین کاری نکنند، زیرا منطقه را مثل پشت دستمان می‌شناسیم و می‌دانیم اگر کشوری اشغال شود، این مسئله پیامدهای جدی برای همه خواهد داشت. اما آنها برنامه هایشان را عملی کردند و این مسئله نه برای عراقی‌ها خوب بود و نه برای آمریکایی ها، زیرا بسیاری از سربازان آمریکایی و همچنین بسیاری از عراقی ها کشته شدند. همان طور که گفتم ما باید درباره اینگونه مسائل واقع بین باشیم.
مجری برنامه گفت علی لاریجانی، از شما بسیار ممنونم.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۶/۱۸
سید یحیی حسینی

نظرات (۱)

موفق باشید :)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی